Galapagos

18 mei 2017 - Quito, Ecuador

Dag allemaal!

Gisteren hebben wij de galapagos eilanden achter ons gelaten en is het tijd om deze beleving te delen, want enkele onder jullie staan vol spanning te wachten. Het waren 2 fantatische weken, wellicht ook de 2duurste weken van onze hele reis, maar dit was het zeker wel waard!!

Onze eerste 2 dagen hebben we naar een last minute cruise gezocht in puerto ayora, de grotere stad op santa cruz waar alles te regelen valt. Het bracht meer stress mee dan gedacht doordat het drukker was dan normaal en er niet meer zoveel opties waren. Uiteindelijk hebben we een redelijke deal kunnen vast krijgen, in onze ogen toch want ze kunnen je wijs maken wat ze willen.  Nu was het tijd om te genieten!

Galapagos is een eilandengroep op ongeveer 1000 km van Ecuador. 3 eilanden (Santa Cruz; Isabella en San Christobal) zijn bewoond, de andere 8 niet. Omdat onze cruise pas een week later startte hebben we dus eerst activiteiten gedaan op en rond de eilanden Santa Cruz en Isabella. Hier enkele voorbeelden:
- Gedoken met hamer- en galapagos haaien, spelende zeeleeuwen, schildpadden, eagles rays, ... 》 was een top ervaring
- snorkelen
- tortuga bay: prachtig strand waar schildpadden hun eitjes leggen (we hebben ons hier ook mispakt; de zon is hier veel straffer dan in België en wist ons op een korte wandeling al een kleurtje te geven ...)
-  fietsen gehuurd op Isabela en het binnenland verkend, hier zij  we onze eerste wilde landschildpad tegen gekomen!
- schildpadden centrum bezocht : schildpadden waren een bedreigde diersoort op galapagos. Maar dankzij verschillende initiatieven en kweekprogramma's is de populatie terug aan het groeien.

We hebben telkens proberen hostels te zoeken met een keuken zodat we zelf konden koken en zo ook wat kosten konden besparen. Het was echter moeilijk om (gevarieerd) fruit en groenten te vinden.
Op het hoofdeiland Santa Cruz konden we onder andere ook genieten van een lunch voor 5dollar (vis, rijst en sla met een drankje). We waren die na een tijdje natuurlijk wel beu gegeten :-)

Na een weekje was het eindelijk tijd voor onze cruise. 16 passagiers (voornamelijk jonge mensen) en een crew van 6 personen + een engels sprekende gids waren aan boord. Dit was een fantastische trip omdat we veel verschillende diersoorten hebben gezien zowel in als boven water.
Elke dag hadden we 1 of 2 snorkeltrips en daarnaast ook een activiteit boven water.
Volgende eilanden hebben we bezocht:
- Genovesa: De cruise startte met een echte shock therapy voor Maite want dit was een eiland vol vogels die ook rakelings langs je afvlogen want zij zien mensen niet als een bedreiging. Uiteindelijk kon ze er ook van genieten en hebben we de blue/red footed en nazca boobies , fregat birds, een uil,... gespot.
- Bartholome : jongste eiland met prachtige landschappen
- Sullivan bay : op lava gestaan. En nadien gesnorkelt met pinguins, wow top!
- Turtle cove : diverse onderwaterwereld (oa grote school golden rays)

- Dragons Hill:  We hadden geluk doordat het bewolkt was kwamen de gele leguanen naar buiten, normaal zoeken ze de schaduw op en zijn ze moeilijk te vinden.
- Highlands of santa cruz : schildpadden in het wild gespot waar we oa 2 schildpadden hebben zien paren. Het vrouwtje had er jammer genoeg geen zin in, maar kon niet echt tegenwerken aangezien het mannetje drie keer groter was ...

- Floreana : lavatunnels bezocht en spotten van flamingos. Op een strand konden we schildpadden nesten zien. De fregat vogels hadden helaas een nest gevonden  in het zand dat net was uitgekomen. De schildpadjes waren een half uur te vroeg begonnen want de zon was nog net niet onder. Er lagen 2 mini schildpadjes op het strand, ze leken dood te zijn maar de gids probeerde ze te redden door ze in de zee te zetten. Echter 5 min later werden ze uit de zee gehaald door de vogels en dus ook volledig opgegeten, net zoals een deel van het nest waar ze aan konden, nature is cruel :(

Op het einde van de dag was onze boot omsingeld met haaien (zeker een 50tal). Ze waren aangetrokken door het licht van de boot. Het was een waar spektakel wanneer ze probeerde vliegende vissen te pakken. Twee zeeleeuwen hadden eveneens onze boot verkozen voor dit buffet en hadden zich strategisch op het achterstuk geplaatst.
- Espanola: dit is het enige eiland waar je albatrossen kan spotten. Volgens Maite zijn dit de mooiste vogels van de galapagos. Wie had ooit gedacht dat ze zo een uitspraak zou maken. We hebben ook kunnen genieten van een paringsdans, heel spectaculair, precies de salsa dans van de vogels. Nadien hebben we nog genoten van een prachtig strand  met zeeleeuwen, de fotoshoot kon beginnen.
- San Christobal : de laatste dag zijn we om 6uur 's morgens gaan snorkelen op kickerock. Dit is normaal een fantastische snorkelplek maar viel een beetje tegen. Om 10uur was de cruise gedaan. We hebben nog 2 dagen genoten van het derde bewoonde eilanden met de andere jongeren die bij ons op de cruise zaten.

Nu gaan we Quito en de laan van vulkanen bezoeken in Ecuador.

Muchos besos
G&M

PS: kijk zeker naar de foto's. We hebben ook toffe video's van haaien, pinguins,... We proberen ze online te zetten.

Pour les francophones, on a pas vraiment le temps d'écrire en francais. En gros, les galapagos étaient vraiment top! Nous avons vu pleins d'animaux, nous avons plonger avec des requins, des tortues, ... fait du snorkeling avec des pinguins, des phoques,...

1. Hedwig Berghmans:
    18 mei 2017
    Prachtige foto's! Ik vind het wel bijzonder dat Maïté na meer dan 20 jaar eindelijk verlost is van haar angsten voor al wat bewegende vleugels heeft. Alleen daarvoor was het al de moeite om naar Galapagos te gaan, en therapie is ook niet goedkoop hé, mogen jullie dus al aftrekken van het reisbudget ;-) Persoonlijk zou ik banger zijn voor de haaien, maar ja... Geniet maar volop !
  2. Aurelie:
    18 mei 2017
    OMG dat klinkt en ziet er geweldig uit!! Ik weet wat ik op mijn to visit - lijstje moet zetten :-D Geniet ervan!!!
  3. Veerle:
    18 mei 2017
    Heel mooie foto's! Echt zalig! Genieten maar! kijk al uit naar het volgende verhaal.
  4. Els Jansen:
    18 mei 2017
    Geweldig! Wat een avontuur! Genieten maar! En natuurlijk regelmatiger bloggen :-)
  5. Colféo:
    Rolalalaaaa geniet ervan!
  6. Gerd en Karl:
    19 mei 2017
    Geert en Maité dit is echt heel avontuurlijk. Hier in ons dagelijks leven is het ongelooflijk om te zien en te lezen wat jullie allemaal meemaken. Geniet maar van deze unieke kans en laat ons op deze manier maar mee genieten van de wonderlijke natuur. Groetjes van ons beide X
  7. Hilde Berghmans:
    19 mei 2017
    Fijn weer iets van jullie avontuur te horen. Het ziet er allemaal schitterend uit! Ik heb vandaag ook veel bedreigde diersoorten gespot . ( Schoolreis Planckendael )
    Geniet van jullie reis!
    Groetjes van ons allemaal
  8. Meter:
    20 mei 2017
    Waaauw, dat lijkt daar wel het aards paradijs. Ik zie dat jullie genieten en gelukkig zijn. Dat geeft een goed gevoel. Hopelijk horen we weer snel iets van jullie. Wees voorzichtig hè. Groetjes
  9. Opa en oma:
    21 mei 2017
    Maité en Geert
    Wel bedankt voor de mooie foto's en de fijne uitleg.
    Hier gaat alles goed.
    We kijken nu al uit naar jullie volgend avontuur.
  10. Tante Michelle:
    21 mei 2017
    Tof dat we op deze manier een stukje mee kunnen genieten van jullie reis. Heel mooie foto's.
    Gr,
    Tante Michelle
  11. Papa Luc en Linda:
    24 mei 2017
    Geweldig Maïté en Geert in paradijs ! ! Heel leuk om jullie een beetje te kunnen volgen en om mee te genieten van de mooie, soms grappige foto's en toffe verhalen. Geniet samen van jullie droomvakantie en we wachten vol ongeduld op de rest van jullie verhalen ! Het gaat jullie goed ! Liefs en het allerbeste van het thuisfront.